Vopseaua auto este vopsea folosită atât pentru automobile, cât și pentru protecție și decorare. [1] [2] Vopseaua acrilică poliuretanică pe bază de apă este în prezent cea mai utilizată vopsea din motive inclusiv reducerea impactului vopselei asupra mediului.
Vopseaua automobilului modern se aplică în mai multe straturi, cu o grosime totală de aproximativ 100 um (0,1 mm). Aplicația de vopsea necesită pași de pregătire și grund pentru a asigura o aplicare corectă. După aplicarea vopselei de grund, se aplică un strat de bază. În urma acestui lucru, se poate aplica un strat transparent de vopsea care formează un strat lucios și transparent. Stratul de strat transparent trebuie să poată rezista la lumina UV.
Preparare
Jeturile de pulverizare cu apă de înaltă presiune sunt direcționate către corp. Fără pretratare adecvată, eșecul prematur al sistemului de finisare poate fi aproape garantat. Un strat de fosfat este necesar pentru a proteja corpul împotriva efectelor de coroziune și pregătește suprafața pentru E-Coat.
Corpul este scufundat în operația de vopsire electro-coat (ELPO / E-Coat), apoi se aplică o tensiune înaltă. Corpul funcționează ca un catod, iar vopseaua ca un anod lipit pe suprafața corpului. Este un proces de vopsire ecologic. În E-Coat, numită și vopsea CED, utilizarea este de aproximativ 99,9% și oferă o rezistență superioară la pulverizare a sării în comparație cu alte procese de vopsire. [4]
Până la vopsea metală șlefuită:
rugină convertită
metal
metal pasivat
grund
umplere / spackling
vopsea de culoare
Grund
Vezi și: Grund (vopsea)
Grundul este primul strat aplicat. Grundul servește mai multor scopuri.
Acesta servește ca nivelător, ceea ce este important, deoarece cabina are adesea semne și alte forme de defecte de suprafață după fabricarea caroseriei. O suprafață mai netedă este creată prin nivelarea acestor defecte și, prin urmare, un produs final mai bun.
Protejează vehiculul de coroziune, diferențe de căldură, denivelări, cipuri de piatră, lumină UV etc.
Îmbunătățește ușurința de aplicare, făcând mai ușor lipirea vopselelor la suprafață. Folosind un primer, se poate utiliza o gamă mai variată de vopsele.
Strat de baza
Vezi și: Vopsea metalică
Stratul de bază se aplică după stratul de grund. Acest strat conține proprietățile vizuale ale culorii și efectelor și este de obicei cea denumită vopsea. Stofa de bază folosită în aplicații auto este împărțită în general în trei categorii: pigmenți solizi, metalici și perlate.
Vopselele solide nu au efecte sclipitoare decât culoarea. Acesta este cel mai ușor tip de vopsea de aplicat și cel mai obișnuit tip de vopsea pentru vehicule grele de transport, echipamente pentru construcții și aeronave. De asemenea, este utilizat pe scară largă la mașini, camioane și motociclete. Paltonul clar nu a fost folosit pe culori solide până la începutul anilor ’90.
Vopselele metalice conțin fulgi de aluminiu pentru a crea un efect sclipitor și granular, denumit în general un aspect metalic. Această vopsea este mai greu de gestionat decât vopselele solide din cauza dimensiunilor suplimentare de luat în considerare. Vopselele metalice și perlate trebuie aplicate în mod uniform pentru a asigura un finisaj cu aspect uniform, fără pete de lumină și întuneric, care sunt adesea numite “macinare”. Subsolurile metalice sunt formulate astfel încât fulgul de aluminiu să fie paralel cu substratul. Acest lucru maximizează „flopul”. Aceasta este diferența dintre luminozitatea dintre privirea perpendiculară a vopselei și cea într-un unghi acut. „Flopul” este maximizat dacă stratul de bază crește vâscozitatea la scurt timp după aplicare, astfel încât fulgul de aluminiu care se află într-o orientare aleatorie după pulverizare este blocat în această poziție, în timp ce există încă mult solvent (sau apă) în acoperire. Evaporarea ulterioară a solventului (sau a apei) duce la reducerea grosimii filmului acoperirii de uscare, determinând târârea fulgilor de aluminiu într-o orientare paralelă cu substratul. Această orientare trebuie apoi să nu fie afectată de aplicarea solvenților de strat transparent. Formularea stratului transparent trebuie să fie aleasă cu atenție, astfel încât să nu „dizolve” stratul de bază și să afecteze astfel orientarea fulgului metalic, dar să prezinte totuși suficientă aderență între învelișuri, astfel încât să se evite delaminarea stratului transparent . Un mod similar de acțiune are loc cu fundați pigmentați perlați.
Vopselele perlate conțin pigmenți speciale iridescente, denumite în mod obișnuit drept “perle”. Pigmenții de perle imprimă o strălucire colorată la finisare, care funcționează pentru a crea adâncimea de culoare. Vopselele perlate pot fi în două etape în natură (culoarea de bază a perlatului + clar) sau în trei etape în natură (funda de bază + haina mijlocie de perlă + strat transparent) [5]
Înveliș transparent
De obicei pulverizat deasupra unui strat de bază colorat, stratul transparent este un strat lucios și transparent care formează interfața finală cu mediul înconjurător. Din acest motiv, stratul transparent trebuie să fie suficient de rezistent pentru a rezista la abraziune și suficient de stabil chimic pentru a rezista la lumina UV. Stratul transparent poate fi fie solvent sau transmis prin apă. [6]
Formulările pentru o parte și două părți sunt adesea denumite 1k și respectiv 2k. [7] Straturile clare OEM (fabricarea originală a echipamentelor) aplicate pe caroseriile metalice ale mașinilor sunt în mod normal sisteme de 1K, deoarece pot fi încălzite la aproximativ 140 ° C pentru a efectua vindecarea. Învelișurile clare aplicate componentelor din plastic, precum barele de protecție și oglinzile aripioare, cu toate acestea, sunt sisteme 2K, deoarece, în mod normal, pot accepta doar temperaturi de până la 90 ° C. Aceste sisteme de 2 K sunt în mod normal aplicate „off line” cu părțile din plastic acoperite fixate la corpul metalic vopsit. Datorită diferenței de formulare a sistemelor 1K și 2K și a faptului că sunt acoperite în diferite locații, acestea au un efect diferit asupra „redisolvării” stratului de bază metalic. Acest lucru este cel mai ușor